Saturday, October 22, 2016

ကမာၻ႕ကုလသမဂၢ အဖဲြ႕စည္း၏ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ အတိုင္းအတာ

ကြၽန္မသည္ ကမာၻ႕ကုလသမဂၢ (UN) အဖဲြ႕စည္းမၽားတြင္  လူ႕အခြင္႔အေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒ မၽား၊ လူသားခၽင္းစာနာ ေထာက္ထားမႈႏွင့္ စပ္လၽဥ္းေသာ ဥပေဒမၽား (International Human Rights Laws and Instruments, Humanitarian Laws) ကို သင္ၾကားပို႔ခၽေပးခဲ့ ေသာသူတေယာက္  ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ ျဖစ္၍၊ UN ၏လုပ္ပိုင္ခြင္႔ အေၾကာင္း ကို  စာဖတ္သူမၽား စဥ္းစား ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ တင္ျပအပ္ပါသည္။ 

ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ကိစၥသည္  ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အမ်ိဳးသားေရး ကိစၥ ျဖစ္လာပါျပီ။ ဤကိစၥႏွင္႔ စပ္လၽဥ္း၍၊ ကြၽန္မ၏ (၂၁) ႏွစ္ ကမာၻ႕ကုလသမဂၢ  အလုပ္အေတြ႕အၾကံဳ   ႏွင္႔  ႏွစ္ေပါင္းမၽားစြာ  လက္ေတြ႕စာေတြ႕ ဆည္းပူးခဲ႔ သည့္ အသိ ဉာဏ္ပညာ အခၽိဳ႕ ကိုေဝမွၽ လိုပါသည္။

[အထူး သတိျပဳရမည္မွာ ျမန္မာျပည္တြင္ ႏိုင္ငံသားမၽားအေပၚ   ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဥပေဒေဘာင္ႏွင္ ့အညီ၊ လူမၽိဳးမေရြး ဘာသာမေရြး တန္းတူဆက္ဆံ ရမည္ျဖစ္ပါသည္။]

၁။  UN ႏွင့္ႏိုင္ငံတကာ ၏ စည္းမၽဥ္း ဥပေဒ မၽားအရ၊  ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေရး၊မျဖစ္ေရး (Citizenship) သည္၊ ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံ ၏  အခၽဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။ (ေအာက္တြင္  ေဖၚျပထားေသာ အညႊန္း စာတမ္းမၽား [1][2][3][4] တြင္ပါဝင္ပါသည္)။ မိမိ ၏ အခၽဳပ္အျခာ အာဏာ ကို ထိပါးလာလၽင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံကမွ UN ကိုပင္လၽင္ သည္းခံမည္မဟုတ္ပါ (ဥပမာ၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ အညႊန္း [5])။ ၾသစေၾတးလၽႏိုင္ငံ သည္လည္း ေလွဒုကၡသည္ မၽားကို မိမိ တို႔ကလက္ခံ သင့္သည္ ဟု UN မွ ထြက္ဆိုခၽက္ ကို ခါးသီးစြာ ျငင္းပယ္ခဲ႔ သည္ (အညႊန္း [6])  ။  ဤအခၽက္မၽား ကို သိသင္႔ ေသာ UN အတြင္းေရးမွဴး ခၽဳပ္  မစၥတာ ဘန္ကီမြန္း သည္၊ ႏိုင္ငံၾကီးမၽားကိုမူ တိုက္ရိုက္မေျပာရဲပဲ၊ ကြၽန္မတို႕ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကိုသာ ၂၀၁၃ ဇူလိုင္လ ႏွင့္ ၂၀၁၅ ဧျပီလ တို႔တြင္  ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ေျပာဆို ခဲ႔ ပါသည္။

၂။   UNႏွင့္ အျခား ႏိုင္ငံၾကီး မၽား သည္၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံကို ႏိုင္ငံသား ကိစၥ ႏွင္႔ စပ္လၽဥ္း၍ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ေျပာဆို လက္ညိွဳး ထိုးျခင္းသည္ UNႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ မၽား အရ၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ အခၽဳပ္အျခာ အာဏာ ကို ေစာ္ကား ထိပါးျခင္း  ျဖစ္သည္။  ဆိုလိုသည္မွာ UN ႏွင့္ အျခား ႏိုင္ငံၾကီး မၽား မည္သို႔ပင္ ေျပာေစကာမူ၊  ႏိုင္ငံသား ဥပေဒ ျပင္သင္႔ မျပင္သင္႕၊ ႏိုင္ငံသားေပးသင့္ မေပးသင့္ သည္ ကြၽန္မတို႔ ႏိုင္ငံႏွင္႔  သာသက္ဆိုင္ပါ သည္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ ရႈေထာင့္မွ လည္း ဤရပ္တည္ခၽက္သည္ခိုင္မာ ပါသည္။ သို႕ေသာ္၊ အထူး သတိျပဳရမည္မွာ… ႏိုင္ငံသားျဖစ္လာျပီး ေနာက္ ဥပေဒေဘာင္ႏွင့္အညီ လူမၽိဳးမေရြး ဘာသာမေရြး တန္းတူ ဆက္ဆံ ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

၃။    ႏိုင္ငံသား တဦး ျဖစ္ရန္၊ ကၽန္လူမၽိဳးစုမၽားအတိုင္း  ႏိုင္ငံေတာ္ မွ သတ္မွတ္ ထားေသာ လူမၽိဳးစု အေခၚအေဝၚ ကိုလက္ခံရပါမည္။ ဤကိစၥတြင္ အေမရိကန္ႏွင့္ ျဗိတိသၽွ တို႔ ၏ ဖိအားေပးျခင္း၊ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ျခင္း တို႔ကို လံုးဝလက္မခံသင္ ့ပါ ။   

၄။  မည္သူက တိုင္ရင္းသား ျဖစ္သည္  မျဖစ္သည္ ဆိုသည္ မွာလည္း ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံ ၏ အခၽဳပ္အျခာ အာဏာ ပိုင္ကိစၥ ျဖစ္သည္။ တိုင္ရင္းသားဟူေသာ Indigenous Peoples စကားလံုး၏ အဓိပၸါယ္ ဖြင္႔ဆိုခၽက္ကို UN တြင္ရိွေသာႏိုင္ငံ အသီးသီး ပင္လၽင္သေဘာမတူ ႏိုင္ၾကေပ (အညႊန္း [7]) ။  ထို႔ ေၾကာင္႔  ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ လည္း မိမိ ၏ ဥပေဒ စည္းမၽဥ္းမၽားအတိုင္း သာလၽင္ တိုင္ရင္းသား ကိစၥ ကိုကိုင္တြယ္ရမည္။ UN ႏွင္႔ ႏိုင္ငံၾကီး မၽား ၏ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ျခင္း ကို လက္မခံသင္႕ပါ။

ေဒါက္တာ ရင္ရင္ႏြယ္
Ph.D. (Cambridge), M.Sc. Public Policy  (London), B.Sc. (Yangon)

(ကမာၻ႕ကုလသမဂၢတြင္  ၁၉၉၀-၂၀၁၁ ကာလအတြင္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့၍၊  ေနာက္ဆံုး တာဝန္မွာ ၂၀၀၆ မွ ၂၀၁၁ အထိ တရုတ္ျပည္သူ႕သမၼတႏိုင္ငံ ၌ UNICEF ၏ ဌာေန ကိုယ္စားလွယ္ ျဖစ္ပါ သည္။ ကမာၻ႕အၾကီးဆံုး ႏိုင္ငံျဖစ္သည္႔ အေလၽာက္ ထိုရာထူး သည္ UN ဌာေန ကိုယ္စားလွယ္ရာထူး အမၽားစု ထက္ ပိုျမင္႔ပါသည္။ )

အညႊန္း

[1] UNESCO: “Citizenship" http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/international-migration/glossary/citizenship/

[2] “Nationality under public international law is an integral element of national sovereignty. There is no statehood without a state’s authority over its nationals, internally or externally.” Hailbronner, K., 2006. Nationality in public international law and European law. In: Acquisition and Loss of Nationality: Policies and Trends in 15 European States (Volume 1: Comparative Analyses. Eds: R. Bauböck, E. Ersbøll, K. Groenendijk and H. Waldrauch. International Migration, Integration and Social Cohesion.  Amsterdam: Amsterdam University Press.

[3] Beckman,R., and Butte, D., 2009. Introduction to International Law, 
https://www.ilsa.org/jessuphome/2014-08-15-09-28-30/research-resources

[4] Harrington, J., 2009. The Right to Citizenship under International Law.  http://africanarguments.org/2009/10/12/the-right-to-citizenship-under-international-law/

[5] Rabkin, J., 2001. Essay: The Human Rights Agenda Versus National Sovereignty. Freedom House.  https://freedomhouse.org/report/freedom-world-2001/essay-human-rights-agenda-versus-national-sovereignty

[6] “Prime Minister Tony Abbott has hit out at the United Nations (UN) over a scathing report on the Government's asylum policies, saying Australians are sick of being lectured to by the international organisation”. Kozaki, D. ABC News, 9 Mar 2015. http://www.abc.net.au/news/2015-03-09/tony-abbott-hits-out-united-nations-asylum-report/6289892

[7] UN-DESA 2004. The Concept of Indigenous Peoples: Background paper prepared by the Secretariat of the Permanent Forum on Indigenous Issues.
and
Asia Pacific Forum of National Human Rights Institutions and the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, August 2013.The United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples: A Manual for National Human Rights Institutions.   http://www.ohchr.org/Documents/Issues/IPeoples/UNDRIPManualForNHRIs.pdf

No comments:

Post a Comment